Historiek

Historiek

Menouquin werd in 1947 opgericht en betekende Ménage, Outillage, Quincaillerie, zowaar de kernproductgroepen waarop de activiteit van de organisatie in de volgende decennia zou gestoeld zijn. 5 zelfstandige ijzerwarenhandelaren kwamen samen en besloten om gezamenlijk grote volumes aan te kopen zodat zij hun klanten, toen al, in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog, goede prijzen zouden kunnen aanbieden. De formule sloeg aan zodat meer en meer handelaren aansluiting zochten bij de organisatie.

Een tweede belangrijke stap in het ontstaan van Menouquin werd gezet toen een centraal magazijn werd gekocht in Wemmel en er iemand werd aangesteld om met de leveranciers te gaan onderhandelen. De activiteit groeide uit zijn voegen en Menouquin verhuisde naar Nivelles. De coöperatieve was een heuse inkoopcentrale geworden die tot 2004 als dusdanig zou blijven opereren.

In een steeds stijgende markt begreep Meno dat het geweer deels van schouder moest veranderen.

Na een echte “refresh” operatie werden de activiteiten van de verkooppunten gesegmenteerd en werden hun speciale merken in de verf gezet. Zelfstandigen van overal in het land zochten aansluiting en de groep kwam in een stroomversnelling terecht, zodanig zelfs dat het aantal leden en de omzet in een paar jaar meer dan verdubbelde, dat de inkoop – weliswaar nog steeds de core activiteit van de centrale – niet meer de enige service was die de leden mochten verwachten. Vanaf 2007, in splinternieuwe gebouwen, ontwikkelde de groep nationale marketing acties ter ondersteuning van de beter wordende merken van de groep (Meno, Meno Pro, Home & Co) en de merken positionering van de winkels gericht op de particuliere klant kende een toppunt in 2014, toen HandyHome boven het doopvont werd gehouden.